Uitgelicht: Een veilige haven voor kinderen

10 jan 2012

Een ziekenhuisopname kan heel beangstigend zijn, zeker als het om kinderen gaat. Het Scheper Ziekenhuis investeert daarom niet alleen in de medische zorg, maar ook in psychosociale ondersteuning. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de drie pedagogisch medewerkers. ‘Wij leggen contact met de kinderen en staan ze op alle mogelijke manieren bij. Daardoor gaan ze ons vertrouwen en voelen ze zich veilig’, verklaart Aafke Jager, pedagogisch medewerker in het Scheper Ziekenhuis.

De thuisbasis van de pedagogisch medewerkers wordt gevormd door de speelkamer op de kinder- en jeugdafdeling. In deze kleurrijke ruimte, die tot de nok is gevuld met allerhande speelgoed, begeleiden zij kinderen tijdens hun spel. ‘Want hoe ziek kinderen soms ook zijn, ze blijven altijd spelen. Op die manier verwerken ze hun emoties en de vele indrukken van hun ziekenhuisopname’, weet Aafke. Tegelijkertijd hebben de Emmer pedagogisch medewerkers ook een educatieve rol. ‘Wij geven kinderen voorlichting over de onderzoeken en behandelingen die zij moeten ondergaan. Elk kind heeft recht op goede informatie.’ Voor dat doel hebben Aafke Jager en haar collega’s Wilma Meijerink en Rita Kötting voorlichtingsmateriaal ontwikkeld, dat is toegesneden op de leeftijd van het kind. ‘Het is heel belangrijk om duidelijke taal te gebruiken.’ Bovendien hecht zij veel waarde aan eerlijkheid. ‘Als een kind een zware chemokuur te wachten staat, draaien we daar niet omheen. Kinderen kunnen veel aan, mits je maar eerlijk bent.’

Bellenblazen
De pedagogisch medewerkers hebben verschillende methoden om angst voor een onderzoek of behandeling te verminderen. ‘Tijdens een klysma laten we het kind bijvoorbeeld bellenblazen. Die activiteit zorgt voor afleiding en is heel ontspannend. Succes verzekerd’, lacht Jager. Daarnaast beschikken de pedagogisch medewerkers over speciale voorlichtingskoffers met daarin ‘kindvriendelijke’ informatie over het inbrengen van een sonde of het aanleggen van een infuus. Ook de zogeheten snoezelkamer (‘de trots van de afdeling’) verdient vermelding. In deze ruimte kunnen onrustige en angstige kinderen ‘snuffelen en doezelen’. De combinatie van visuele effecten, borrelende bubbels en aangename muziek brengt kleine én grotere kinderen geheid tot rust. Dat komt mede door de volgende stelregel: in zowel de speel- als snoezelkamer worden geen medische handelingen uitgevoerd. ‘Deze ruimtes vormen een veilige haven.’

Dankbaar
Het takenpakket van de pedagogisch medewerkers omvat overigens veel meer dan spelbegeleiding en het geven van voorlichting. Het drietal stelt een dagprogramma op, verzorgt kinderfeesten en verstrekt desgewenst opvoedingsadviezen. Ook geven ze – voorafgaand aan de opname – rondleidingen op de kinderafdeling. ‘Wij staan kinderen en hun ouders terzijde in een moeilijke periode’, vat Aafke Jager samen. ‘Die ondersteuning wordt zeer gewaardeerd, dit is heel dankbaar werk.’

‘Pedagogisch medewerkers zijn onmisbaar’
Volgens kinderarts Van Overbeek zijn pedagogisch medewerkers niet meer weg te denken uit het Scheper Ziekenhuis. ‘Door goede voorbereiding en begeleiding stellen zij kinderen op hun gemak. En als de patiëntjes minder angstig zijn, kunnen wij als kinderartsen ons werk beter doen.’ Zelfs de allerkleinsten (en hun ouders) hebben baat bij de inzet van de pedagogisch medewerkers. De kinderarts verwijst naar de babypoli (voor huilbaby’s) en naar video interactie begeleiding. ‘Zo nodig kunnen de pedagogisch medewerkers ons direct om advies vragen, de lijnen zijn kort.’

Terug naar nieuwsoverzicht

Laatste nieuws

<jscombiner:render_scripts [&quot;&quot;,&quot;&quot;,null]>